close
تبلیغات در اینترنت
نقد و بررسی براهین اثبات خدا

تبلیغات

ما را دنبال کنید

جستجوگر

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 188
  • کل نظرات : 8
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 1
  • تعداد اعضا : 11
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 46
  • بازديد ديروز : 42
  • بازديد کننده امروز : 0
  • بازديد کننده ديروز : 0
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل ديروز: 6
  • بازديد هفته : 46
  • بازديد ماه : 88
  • بازديد سال : 88
  • بازديد کلي : 13,384
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 54.162.184.214
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :

 

به نام خالق هستی

درست است که هیوم یکی از کسانی بوده که به علیت اشکال وارد کرده اما نقد او بی پاسخ نماند
اولا مهمترین انتقادی که بر نظریه هیوم وارد است این است که........

مشاهده در ادامه مطلب


ادامه مطلب

 

به نام خالق هستی

بیانی استنتاجی از برهان شر بر اساس کتابی نوشته دیوید هیوم:
1. خدا وجود دارد. (فرض اولیه)
2. خدا قادر و عالم مطلق است. (تعریف خدا)
3. خدا کریم و مهربان مطلق است. (تعریف خدا)
4. موجودی که مطلقاً کریم و مهربان باشد با هر بدی و شر مطلقاً مخالف است. (تعریف مهربان مطلق)
....
مشاهده در ادامه مطلب


ادامه مطلب

 

 

به نام خالق هستی

بحث ما پیرامون محدودیت های علم پیشنهاد می کند که علوم طبیعی، فلسفه، دین و ادبیات همگی یک محدوده قانونی در حوزه سوالات بشری پیرامون حقیقت و معنا دارند. این یک دیدگاه به شدت پذیرفته شده است؛ هم در فرهنگ غرب و هم در میان بسیاری از جوامع علمی. به هر حال، این نظر در میان تمام این جوامع پذیرفته نشده است.....

مشاهده در ادامه مطلب

 


ادامه مطلب

 

به نام خداوند هستی بخش

اخیراً برخی در لباس فیلسوف وارد عرصه شده‌اند و با چند مثال ساده مدعی نقد و رد براهین اثبات وجود خدا هستند، برای مثال برهان مشهور و معروف «علیت» را به گونه‌ای نقد می‌کنند که هر فیلسوفی را به خنده وامی‌دارد. قصدمان اصلاً تمسخر و استهزا نیست چراکه این نوع رفتارها در عقیده‌ی ما جایگاهی ندارد.
به اختصار وب ه زبان ساده درباره برهان علیت و نقدی که بر آن شده می‌پردازیم. برهان علیت
می‌گوید که تمام پدیده‌هایی را که در جهان مشاهده می‌کنیم معلول هستند، در نتیجه نیاز به علتی دارند. مثلاً وجود فرزند (معلول) حاکی از ازدواج زوجین (علت) است.
بنابراین تمام پدیده‌ها علتی دارند و هیچ چیز بدون علت پدیده نیامده و موجود نشده است. و در نهایت تمام .....

مشاهده در ادامه مطلب


ادامه مطلب

 

به نام خالق هستی بخش

برهان نظم در اثبات خدا:
الف) رویدادهای جهان منظم است
ب) ایجاد غیر تصادفی نظم، مستلزم وجود آگاه است.
ج) وجود یا وجودهای آگاهی که جهان را خلق کرده است خدا نامیده می شود.

بخش سوم برهان تعریف خدا ست که مشخص استبه بخش های دیگر می پردازیم: اگر کسی بگوید در رویدادهای جهان هیچ نظمی حاکم نیست، یعنی هیچ قانونی را بر رویدادهای جهان صادق نمی بیند.....

مشاهده در ادامه مطلب


ادامه مطلب

به نام خداوند جان و خرد

با عرض سلام و درود خدمت همراهان عزیز

هیوم تجربه گرا سوفیست قرن هجدهم در پاسخ به برهان وجودی لایب نیتس سفسطه ای آفرید که اون سفسطه به قرار زیر هست:

 

هیچ چیزی اثبات نمی‌شود مگر آنکه نقیض آن مستلزم تناقض باشد.

هیچ چیز به طور متمایز قابل تصور، مستلزم تناقض نیست.

تصور هر شی موجود به صورت ناموجود، مستلزم امتناع منطقی نیست.

پس موجودی نیست که عدم وجود آن مستلزم تناقض باشد.

در نتیجه، هیچ موجودی که وجودش عقلاً قابل اثبات باشد وجود ندارد.

هیوم

 

دگر اندیشان عزیز که از فلسفه مثل خود غربی ها دور ماندند این سفسطرو ربط میدن به برهان امکان و وجوب ابن سینا

ما به دنبال اثبات این ادعا یا ردش نیستیم اما به هرصورت سفسطه ی هیوم نباید بدون پاسخ بماند

جدا از این که این سفسطه پاسخ هیوم به کدام یک از براهین هست باید نقد شود:


  مطالعه در ادامه مطلب


ادامه مطلب

 

به نام خالق هستی

هیوم ادراکاتی ک به انطباعات حسی مربوط هستند رو اصیل میدونه و میگه چون بین دو گزاره ای که ما بهش میگیم علت و معلول رابطه ی علیت رو مشاهده نمیکنه پس علیت ثبوت ندارد میخواهیم این نظرو نقد کنیم.....


مطالعه در ادامه مطلب


ادامه مطلب

مترجم


تقویم روز


درباره ما

اتحادیه خداباوران ایران نقد و بررسی الحاد و پاسخ به ابهامات

نظرسنجی

مطالب این سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟