close
تبلیغات در اینترنت
فلسفه و منطق

تبلیغات

ما را دنبال کنید

جستجوگر

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 188
  • کل نظرات : 8
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 1
  • تعداد اعضا : 12
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 29
  • بازديد ديروز : 62
  • بازديد کننده امروز : 6
  • بازديد کننده ديروز : 43
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل ديروز: 15
  • بازديد هفته : 1,694
  • بازديد ماه : 3,426
  • بازديد سال : 29,274
  • بازديد کلي : 42,570
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 54.144.82.216
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :

به نام خالق هستی

رابطه طولی چیست و اراده انسان در طول اراده خدا است به چه معناست ؟

 در مباحثی همچون منشا بدی و بلا یا مشکلات و یا مباحثی همچون اینکه آیا ما تحت جبر خدا هستیم آیا اصلا اختیاری داریم و یا نه ما دارای اختیار هستیم حتما به این فکر کرده اید که به راستی پاسخ آن چیست و یا ممکن است به گوشتان خورده باشد رابطه طولی و عرضی چیست اما تعریفش را ندانید در این پست این موضوع برای شما روشن می گردد ....

پاسخ در ادامه مطلب

وقتي بين دو موجود هيچگونه ارتباط علّت و معلولي (وجود دهندگي و وجود گيرندگي ) نباشد ، گفته مي شود آن دو موجود در عرض هم قرار دارند. براي مثال درخت ، انسان ، خورشيد ، ماه و آب در عرض همند ؛ چون هيچكدام اينها ، علّت و به وجود آورنده ي ديگري نستند.
امّا دو موجودي كه يكي از آنها معلول و ديگري علّت آن است در طول هم قرار دارند. به اين معني كه رتبه ي وجودي علّت قبل از رتبه ي وجودي معلول قرار دارد ؛ و تا علّت نباشد معلول نيز نخواهد بود. براي مثال ميوه ي سيب در طول درخت سيب قرار دارد. البته اين مثال چندان دقيق نيست و يك مثال عرفي است ، چون درخت سيب ،علّت حقيقي سيب نيست. علّت حقيقي سيب موجودي غيرمادّي و ملكوتي است كه به آن وجود مي دهد و درخت مادّي تنها زمينه ي افاضه ي وجود به سيب را فراهم مي كند. خود آن علّت ملكوتي نيز علّتي فراتر از خود در عالم جبروت دارد. خود آن موجود جبروتي نيز عللي دارد كه در نهايت به ارده ي خداوند متعال ختم مي شود. لذا خداوند متعال را علّت العلل مي گويند. از اينرو هيچ چيزي در عرض خدا نيست. «وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَد». لذا خداوند متعال فرمود: «وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُوم‏ : و هيچ چيزي نيست مگر آنكه خزائن آن (حقيقت آن ) نزد ماست و ما آن را نازل نمي كنيم مگر به اندازه ي معلوم و معيّن.» (حجر: 21) و فرمود: «... وَ أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ : و آهن را نازل كرديم كه در آن نيروى شديد و منافعى براى مردم است» (الحديد:25) يعني تك تك موجودات عالم مادّه در حقيقت از علم و اراده ي خدا نازل شده ، مرتبه به مرتبه در مراتب وجود پايين آمده اند تا در عالم مادّه ظاهر شده اند. و به همين نحو نيز مرتبه مرتبه به سوي خدا باز مي گردند. « وَ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُور : آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است، از آنِ الله است ؛ و همه ي امور ، به سوى الله باز گردانده مي شوند.» (آل‏عمران:109)
بنا بر اين ، وقتي گفته مي شود اراده ي انسان در طول اراده ي خدا قرار دارد ، مقصود اين است كه اراده ي انسان معلول اراده ي خداست. يعني خدا اراده نموده كه انسان اراده داشته باشد ؛ و اگر او چنين اراده نكرده بود انسان اراده نمي داشت. پس هرچه انسان اراده كند در عين اينكه اراده ي خود اوست اراده ي خدا نيز هست. همانگونه كه هر چه دست انجام دهد كار روح نيز محسوب مي شود. چرا كه اگر روح اراده نكند دست هم حركت نمي كند.


ادامه مطلب

 

به نام خالق هستی

هیجده پاسخ ساده به برهان شر

برهان شر، برهانیست که اتئیست ها و ضد دینها برای منکر شدن خدا استفاده میکنند و بدین صورت است که ابتدا فرض را بر وجود خداوند قادر و عالم و مهربان (با تمام صفاتی که خداپرستان برای او قائلند) میگذارند و بعد میگویند با توجه به این که در دنیا شر وجود دارد، مثلا بیماری، کشتار ، گرسنگی، سیل و زلزله و .... و با توجه به این که خدا قادر و تواناست اینطور بیان میکنند که.....

 

مشاهده در ادامه مطلب


ادامه مطلب

 

به نام خالق هستی

درست است که هیوم یکی از کسانی بوده که به علیت اشکال وارد کرده اما نقد او بی پاسخ نماند
اولا مهمترین انتقادی که بر نظریه هیوم وارد است این است که........

مشاهده در ادامه مطلب


ادامه مطلب

 

به نام خالق هستی

بیانی استنتاجی از برهان شر بر اساس کتابی نوشته دیوید هیوم:
1. خدا وجود دارد. (فرض اولیه)
2. خدا قادر و عالم مطلق است. (تعریف خدا)
3. خدا کریم و مهربان مطلق است. (تعریف خدا)
4. موجودی که مطلقاً کریم و مهربان باشد با هر بدی و شر مطلقاً مخالف است. (تعریف مهربان مطلق)
....
مشاهده در ادامه مطلب


ادامه مطلب

 

 

به نام خالق هستی

بحث ما پیرامون محدودیت های علم پیشنهاد می کند که علوم طبیعی، فلسفه، دین و ادبیات همگی یک محدوده قانونی در حوزه سوالات بشری پیرامون حقیقت و معنا دارند. این یک دیدگاه به شدت پذیرفته شده است؛ هم در فرهنگ غرب و هم در میان بسیاری از جوامع علمی. به هر حال، این نظر در میان تمام این جوامع پذیرفته نشده است.....

مشاهده در ادامه مطلب

 


ادامه مطلب

 

به نام خداوند هستی بخش

اخیراً برخی در لباس فیلسوف وارد عرصه شده‌اند و با چند مثال ساده مدعی نقد و رد براهین اثبات وجود خدا هستند، برای مثال برهان مشهور و معروف «علیت» را به گونه‌ای نقد می‌کنند که هر فیلسوفی را به خنده وامی‌دارد. قصدمان اصلاً تمسخر و استهزا نیست چراکه این نوع رفتارها در عقیده‌ی ما جایگاهی ندارد.
به اختصار وب ه زبان ساده درباره برهان علیت و نقدی که بر آن شده می‌پردازیم. برهان علیت
می‌گوید که تمام پدیده‌هایی را که در جهان مشاهده می‌کنیم معلول هستند، در نتیجه نیاز به علتی دارند. مثلاً وجود فرزند (معلول) حاکی از ازدواج زوجین (علت) است.
بنابراین تمام پدیده‌ها علتی دارند و هیچ چیز بدون علت پدیده نیامده و موجود نشده است. و در نهایت تمام .....

مشاهده در ادامه مطلب


ادامه مطلب

 

به نام خالق هستی بخش

برهان نظم در اثبات خدا:
الف) رویدادهای جهان منظم است
ب) ایجاد غیر تصادفی نظم، مستلزم وجود آگاه است.
ج) وجود یا وجودهای آگاهی که جهان را خلق کرده است خدا نامیده می شود.

بخش سوم برهان تعریف خدا ست که مشخص استبه بخش های دیگر می پردازیم: اگر کسی بگوید در رویدادهای جهان هیچ نظمی حاکم نیست، یعنی هیچ قانونی را بر رویدادهای جهان صادق نمی بیند.....

مشاهده در ادامه مطلب


ادامه مطلب

 

  به نام خالق هستی

یکی دیگر از مسائلی که محل اختلاف بین خداباوران و آتئیست ها است ، مسئله جبر و اختیار است. البته این مسئله عمری به درازای تاریخ دارد اما با برخی آزمایشات جدید دوباره این مسئله بر سر زبان ها افتاده است.  آتئیست ها بیشتر تمایل به سو استفاده از تحقیقات علمی دارند و به صراحت میگویند که با وجود جبر ، دیگر بر شخص گناه کار هیچ سرزنشی نیست چون مغلوب جیر و دترمینیسم شده است. در این پست به نقد این دیدگاه مینشینیم.....


مطالعه در ادامه مطلب


ادامه مطلب

به نام خداوند جان و خرد

با عرض سلام و درود خدمت همراهان عزیز

هیوم تجربه گرا سوفیست قرن هجدهم در پاسخ به برهان وجودی لایب نیتس سفسطه ای آفرید که اون سفسطه به قرار زیر هست:

 

هیچ چیزی اثبات نمی‌شود مگر آنکه نقیض آن مستلزم تناقض باشد.

هیچ چیز به طور متمایز قابل تصور، مستلزم تناقض نیست.

تصور هر شی موجود به صورت ناموجود، مستلزم امتناع منطقی نیست.

پس موجودی نیست که عدم وجود آن مستلزم تناقض باشد.

در نتیجه، هیچ موجودی که وجودش عقلاً قابل اثبات باشد وجود ندارد.

هیوم

 

دگر اندیشان عزیز که از فلسفه مثل خود غربی ها دور ماندند این سفسطرو ربط میدن به برهان امکان و وجوب ابن سینا

ما به دنبال اثبات این ادعا یا ردش نیستیم اما به هرصورت سفسطه ی هیوم نباید بدون پاسخ بماند

جدا از این که این سفسطه پاسخ هیوم به کدام یک از براهین هست باید نقد شود:


  مطالعه در ادامه مطلب


ادامه مطلب

 

به نام خالق هستی

هیوم ادراکاتی ک به انطباعات حسی مربوط هستند رو اصیل میدونه و میگه چون بین دو گزاره ای که ما بهش میگیم علت و معلول رابطه ی علیت رو مشاهده نمیکنه پس علیت ثبوت ندارد میخواهیم این نظرو نقد کنیم.....


مطالعه در ادامه مطلب


ادامه مطلب

 

 

 به نام یگانه خالق هستی

 معقولیت اعتقاد به خدا و مسأله شرور

 

 

اعتقاد به وجود خداوندِ متعال به عنوان موجودی کامل، متعالی و برتر از هر کمال و جمالِ قابل تصور، در فطرت همه ی انسان هاست؛ چنان که فراگیر بودن اعتقاد به خدا در میان اکثریت قاطع بشر در طول تاریخ، شاهد فطری بودن آن است.......

 

مشاهده در ادامه مطلب

 


ادامه مطلب

مترجم


تقویم روز


درباره ما

اتحادیه خداباوران ایران نقد و بررسی الحاد و پاسخ به ابهامات

نظرسنجی

مطالب این سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟